Tomáš Huelle nedávno psal v rubrice HN Leaders voice, jak najít nejlepší advokátní kancelář. Radí hledat takovou, kde se Vám bude věnovat partner. Nikoliv kancelář, ve které se na Vašem projektu učí mladí a nezkušení, byť ambiciózní a talentovaní právníci. Moje řeč!

Advokacie je jeden z oborů, který zaznamenal v posledních letech obrovský vzestup kvality. Styl práce řady kanceláří je na mezinárodní úrovni. Ale jeden trend je zarážející. Mnozí partneři berou kancelář jako byznys, který založili a teď nechávají vydělávat. Svou úlohu vidí hlavně v získávání byznysu, občas se objeví na jednání, ale práci pro klienty přenechají mladším.

Postoj partnerů předních světových právnických firem je jiný. Partnerem se stanete, pokud jste špičkový právník. Vaší úlohou je zúročit léty nabyté know-how ve službě klientům a učit tomu mladší kolegy. Potom je práce kanceláře kvalitní, klienti to poznají a přijdou.

Náš trh je stále nezralý, klienti více dají na marketing, osobní kontakty a bůhví na co ještě. Proto se u nás partneři mnohých advokátních kanceláří věnují pouze rozvoji byznysu. Krátkodobě to vede k většímu komerčnímu úspěchu, než kdyby seděli v kanceláři a pracovali. Ale mně by přišlo škoda odhodit klientskou práci, zrovna když už vím, jak má vypadat. Myslím, že v roli právníka jsem klientům užitečnější než v roli byznys developera. Zvláště nerozvíjím-li jejich byznys, nýbrž jen svůj vlastní.